Kempovanie v Slovinsku so spaním v Tesle

Po dlhšom čase bez článkov s vami tentokrát nazdieľam svoje posledné skúsenosti s Teslou 3 pri kempovaní v Slovinsku. Absolvovali sme 650 km cestu do Slovinska a následne sme celý týždeň chodili len po kempoch, spali v aute a užívali si to, že nemáme presný itinerár na každý deň. Slovinsko sme si ako našu destináciu vybrali hlavne pre ich veľké množstvo kvalitných kempov a zároveň táto krajina ponúka nádhernú prírodu s horami a priezračnou vodou na každom rohu.

Už dlho som chcel vyskúšať, ako sa v Tesla Model 3 dá spať a či je to vôbec pohodlné. Do Slovinska sme sa preto rozhodli ísť na 7 nocí – nie je to ani málo, ale ani veľmi veľa, ak by spanie v kempoch už nebolo také pohodlné, ako sa nám to na začiatku mohlo zdať. Celý čas sme mali so sebou aj stan, ak by sme po prvých nociach v aute zistili, že to naozaj nejde.

V nasledujúcich odstavcoch sa preto posnažím priblížiť vám všetky moje skúsenosti, pocity, dojmy z toho, ako celé kempovanie v aute v Slovinsku prebieha. Ak vás zaujíma len samotný „zážitok” z prespania v aute, kľudne preskočte niekam na koniec tohto článku.

Ako sme to mali s cestou do Slovinska?

Vyrážali sme z Prahy a našou cieľovou destináciou bola Kranjska Gora a konkrétne Kemp Špik. Celkovo to malo byť 611 km, počas ktorých sa musíme zastaviť nabíjať na superchargeri v Kamennom Újezde, St. Georgenu a Flachau.

Plán cesty na začiatku

Kedže predpokladaný príjazd bol už na začiatku cesty 21:12, bolo jasné, že to s tým príjazdom do kemou bude na hrane. Navyše sme sa zdržali hneď na D1 pri výjazde z Prahy, potom v Benešove a nakoniec v Rakúsku a preto sme museli plán jemne upraviť a prvú noc stráviť v kempe v Rakúsku – konkrétne v Campingu Dachstein. Na celej ceste nám stačilo nabíjať len na Superchargeri v Kamenom Újezde a v Liezene – takže 2 zastávky a pred deviatou hodinou večer sme dorazili i do kempu.

Na druhý deň, sme hneď ráno vyrazili do Ljubljany, hlavného mesta Slovinska. Stačilo nám opäť raz nabiť – tentokrát vo Villachu a za 2 hodiny sme boli v Ljubljane. Po obede a prechádzke v centre mesta sme sa vydali na ďalší Supercharger, tentokrát v Ljubljane a odtiaľ už do kempu Šobec, kde sme strávili prvé dve noci v Slovinsku.

Na cestu do Slovinska potrebujete samozrejme diaľničnú známku v Rakúsku a takisto v Slovinsku. Žiadne výhody pre elektromobily sa na týchto diaľniciach zatiaľ nekonajú. A takisto budete musieť prejsť niekoľko platených tunelov. Všetko je to rovnaké, ako keby ste šli s autom na spaľovací pohon.

Ako je to s verejným nabíjaním v Slovinsku

Slovinsko má relatívne dobré pokrytie nabíjačkami, postačí vám ak si vytvoríte účet v aplikácii OneCharge od Petrolu a bez dodatočného poplatku môžete nabíjať za zvýhodnené ceny na AC staniciach – 0,25 Eur za kWh a pri DC staniciach – 0,38 Eur/kWh. Ceny teda v porovnaní s Českom nie sú až tak výhodné, ale ak idete v Slovinsku len po kempoch, kde máte dostupnú elektrinu, nemusíte na verejné nabíjačky od Petrolu vôbec ísť. My sme takto využili verejné nabíjanie jediný krát, pri jazere Bled, kde sme mohli vďaka tomu parkovať po dobu nabíjania a nemuseli tak platiť za parking. Za cca 32 kWh som zaplatil okolo 8 Eur – vyúčtovanie a faktúru za nabíjanie mi prišli ihneď na e-mail. Krása.

Nabíjanie na sieti nabíjačiek One Charge v Slovinsku

Väčšinu nabíjaní som inak riešil prostredníctvom Superchargerov (hlavne pri ceste do a zo Slovinska) a potom už len v kempoch, kde som pomalým nabíjaním vedel cez noc dobiť väčšiu časť baterky.

Kempy a nabíjanie v nich

Vo všetkých kempoch, ktoré sme v Slovinsku navštívili bola možnosť zapojiť auto do zástrčky. Extra vysoký nabíjací výkon ale nečakajte. Je to presne tak, ako keby ste nabíjali z vašej štandardnej zástrčky, ktorú máte v garáži. Dostal som z toho preto max. 2,3 kWh. Skúsil som raz zvýšiť rýchlosť na 3 kWh, ale po pár minút to vyhodilo istič zástrčky, takže som sa vrátil znova na 2,3 kWh. S mojou baterkou o veľkosti 45 kW mi nabíjací výkon 2,3 kWh úplne postačoval – za 12 hodín nabíjania v noci som dokázal takto dobiť okolo 28 kWh, čo predstavuje asi 62% baterky – toľko sme tam za deň nikdy nenajazdili.

V niektorých kempoch sme tak ani nemuseli nabíjať, pretože sme stále mali dosť percent baterky.

Koľko to stojí a aké káble potrebujete

Čo sa týka káblov, tak určite odporúčam zakúpiť redukciu z normálnej zástrčky na kempingovú CEE. Niektoré kempy ponúkajú aj štandardnú zástrčku, ale väčšina kempov má takto dostupné len zástrčky, na ktoré potrebujete kábel práve s kempingovou koncovkou CEE. Ja som si takúto redukciu zakúpil priamo v Slovinsku za 10 Eur v Merkure – bohate to na tieto účely stačilo Keďže som mohol nabíjať s max. výkonom 2,3 kWh, redukcia, ktorá by zvládla väčší výkon nebola potrebná.

Redukcia na kempingovú CEE zástrčku

Cena za elektrinu (alebo to nazvime skôr cena za prístup k elektrine) sa v kempoch pohybovala od 4 Eur  do 4,8 Eur. Elektrina sa vždy priplácala nad rámec samotného ubytovania v kempe, nemusíte si ju teda vždy zaplatiť.

V akých kempoch sme boli?

Nakoniec sme boli za tých 6 nocí v Slovinsku v 4 kempoch – vo všetkých bol prístup k elektrine a boli naozaj kvalitne vybavené.

Kemp Šobec – kúsok od jazera Bled

Nádherný kemp, ktorý má od reštaurácie, baru, supermarketu, vlastného jazera na kúpanie až po práčovňu, chladničky, neuveriteľne čisté sprchy, záchody a mnoho ďalšieho. Naozaj odporúčam navštíviť aj na dlhšie.

Kemp Kraljev Hrib – kúsok od Velkej Planiny

Veľmi malý kemp, ktorý mal skoro až rodinnú atmosféru, pekné sprchy, reštaurácia s výborným jedlom a hlavne Velká Planina pár stoviek metrov od vás (lanovkou teda)

Kemp Gabrje

Kemp, ktorý je hneď u priezračnej rieky Soča, tiež sú k dispozícii relatívne v pohode sprchy a záchody. Bar a reštaurácia so slabším výberom jedál. Nebol to tak dobrý kemp ako v Šobeci, ale na jednu noc v poriadku. Ideálny na prenocovanie, ak chcete ísť na druhý deň na rafty na rieku Soča

Kemp Špik – kúsok od Kranjskej Gory a Triglavského národného parku

Takisto veľmi pekný a tichý kemp, kde sú dostupné všetky základné veci vrátane obchodu s potravinami. Navyše máte celý čas výhľad na hory. Do Planice 15 minút, do krásneho horského mesta Kranjska Gora cca 10 minút autom.

Aké je to prespávať v Tesla Model 3?

Toto bola pre nás asi najväčšia otázka celého výletu – ako to s prespávaním v aute bude a či nás to neprestane po prvej noci baviť a radšej si budeme rozkladať stan. Nakoniec sme všetkých 7 nocí v kempoch strávili spaním v aute a musím povedať, že to bolo aj po niekoľkých dňoch stále veľmi pohodlné. Minimálne keď to porovnám so spaním v stane. Musím ale uznať, že ak by sme s priateľkou boli trochu väčší, tak by to už mohlo byť problematické. Predsa len ja so svojimi 180 cm a priateľka so 170 cm sme sa do auta zmestili dokonale a mohli sme tak ležať úplne vystretý. So 190 cm by to už mohol byť menší problém.

Zároveň sme mali v aute nafukovací matrac, ktorý je vyrobený presne na Tesla model 3.

Môžem tento matrac len odporučiť – je veľmi skladný, ľahko rozložiteľný, nafúknete to priloženou pumpou za pár minút. Celý pobyt v Slovinsku sme ho mali už potom vzadu rozložený a vôbec sme ho nevyfukovali.

Spanie v aute malo aj mnoho ďalších výhod (oproti spaniu v stane), ktoré si človek nemusí hneď uvedomiť:

• dve noci nám napríklad pršalo – ak by sme boli v stane, na druhý deň skladať premočený stan proste nechcete. A navyše ho potom niekde rozkladať, aby sa zase vysušil. S autom tento problém neriešite
  • ak je vonku veľké teplo, alebo veľká zima, v aute sme si mohli zakúriť, alebo zapnúť klímu. Pri niektorých nociach, keď sme boli napojený zároveň na elektrinu sme si nastavili teplotu v aute pomocou camp módu a mali sme tak celú noc v aute teplotu, ktorú sme chceli
  • keď ráno z kempu odchádzate, stačí vám naskladať pár vecí do kufra na nafukovačku a môžete vyraziť ďalej. Žiadne zložité upratovanie stanu, karimatiek a ostatných vecí neriešite
  • auto je oveľa lepšie odhlučnené od okolia ako stan. V noci je to hlavne pre mňa vítaný benefit. Starnem už.
  • do auta sa vám dostane oveľa menej hávede (rozumej komárov, chrobákov atď.). Opäť pre nás vítaný benefit

Tipy/poznatky z kempovania v aute

• Tesla sa zvykne po niekoľkých desiatkach minút vypnúť – prestane svietiť obrazovka, nenabíja vám telefón a keď ležíte vnútri, tak si neviete ani stiahnuť okno. Neľakajte sa, stačí len otvoriť a zatvoriť dvere a Tesla sa znova zapne. Robí to takto preto, aby auto šetrilo baterku a míňalo ju počas noci čo najmenej.
  • Za jednu noc  sa bez používania klímy znížil stav batérie o 2 až 4%. Ak by sme klímu používali, tak záleží, či teplota vonku je diametrálne odlišná od tej, ktorú chcete mať v aute. Ak by ste šli kempovať v zime pri mínusových teplotách, pri zapnutom kúrení celú noc by vám baterka mohla ísť dole aj o 30-40%
  • Auto má veľa rôznych úložných priestorov od predného kufra, cez priehradky dverí až po dno zadného kufru – pri kempovaní je dobré si každý úložný priestor vyčleniť na jeden typ vecí – jedlo, oblečenie, topánky, uteráky atď.
  • Keď už ležíte v aute, dá sa veľmi dobre pozerať niečo na hlavnej obrazovke – či už je to Netflix, alebo vo webovom prehliadači futbal. V kombinácii so skvelým ozvučením sa cítite skoro ako v kine. Len teda tá obrazovka je výrazne menšia
  • Glove box (úložná priehradka pred spolujazdcom) používajte na cennosti ako taký trezor – toto by malo byť jedno z najzabezpečenejších priestorov v aute, takže ak sa niekto do neho dostane, glovebox pravdepodobne nebude schopný otvoriť
  • Keď hľadáte miesto v kempe, skúste parkovať vždy tak,  aby zadná časť auta bola na vyvýšenom mieste. Pri spaní na rovnom place ste totiž trochu naklonení nohami dole, takže ak sa vám podarí zaparkovať zadnú časť auta na niečom vyvýšenom, bude sa vám spať ešte lepšie
  • Určite si vezmite na kempovanie aj plachtu na matrac a vankúš – váš pôžitok zo spania v aute bude skoro ako keď spíte doma. No veď píšem že skoro.

Kde sme v Slovinsku boli?

Keďže celý týždeň bolo počasie veľmi premenlivé, museli sme aj náš pôvodný plán niekoľkokrát upravovať. Nakoniec sme toho ale videli pomerne dosť a Slovinsko sme si naozaj užili. Nižšie len pár miest, ktoré sme za 6 dní navštívili:

Ljubljana

Nejak extra dlho sa tam nemusíte zdržať, je to pekné mesto pri rieke, ale pol dňa na mesto úplne stačí

Vodopád Peričnik

Krásny vodopád ku ktorému sa dostanete autom – za parking potom dáte 3 Eurá. Môžete ísť pešo aj za vodopád, ktorý je veľmi pekný.

Jazero Bled

Asi najznámejší obrázok zo Slovinska – jazero Bled s ostrovčekom uprostred. Neuveriteľne priezračná voda a zároveň teplá. Krásne kúpanie.

Jazero Bohinj

Tiež veľmi pekné jazero, ale boli sme tam až na konci dňa už pomerne unavení, takže sme sa tam len pozreli a šli sme naspäť do kempu.

Soutěska Vintgar

10 eur vstup na osobu + 5 eur za parking – na to, že to sú 2 km po chodníku pri rieke je to predražené. Za tú cenu to preto nestojí.

Velká Planina

Nádherné miesto kde sa zastavil čas. Vysoko v horách sa pastieri doteraz starajú o svoje kravy. A vy môžete chodiť prakticky akokoľvek pomedzi miestne domčeky. Čerstvé syry boli výborné a odporúčam  využiť lanovku za 17 eur na osobu, aby ste mali potom dostatok síl na prechádzku po Velkej Planine. Môžete si to aj vyšlapať, ale zabere vám to cca 2 a pol hodiny a pôjdete celý čas do strmého kopca

Rieka Soča

Krásna alpská rieka, ktorá prechádza veľkou časťou Slovinska. Ak hľadáte adrenalínové aktivity, toto bude váš ciel. Raftovanie, skákanie z vodopádov, užiť si tam môžete všetko. Pripravte sa ale, že to nebude lacné.

Hora Slemenova Špica (1910m) v Triglavskom národnom parku

Chceli sme aj nejakú turistiku a tak sme si vyšliapali túto horu z Planice. Prevýšenie okolo 1100 m, celková túra mala 14 km. Posledná časť klesania je ale po kameňoch a veľmi neupravenej ceste, takže je to o život. Radšej by som odporučil výstup na túto horu z parkoviska Vršič.

2 thoughts on “Kempovanie v Slovinsku so spaním v Tesle

Add yours

1. Ďakujem za pochvalu:) Keď budeš mať akékoľvek otázky, tak mi kedykoľvek napíš. A keď použiješ môj referral, tak to určite len ocením a budem ti veľmi vďačný!